Voor mensen met een chronische aandoening zoals Hartfalen, COPD of Diabetes heeft monitoring van medische waarden en leefstijl in de thuisomgeving een preventieve werking. Maar hoe pas je telemonitoring ofwel Connected Health toe met een passend verdienmodel? En hoe schaal je op voorbij de pilot? Ik neem u graag mee in de mogelijkheden om succesvol slimme zorg of afstand te kunnen leveren.
1. Klantvraag centraal
Velen van ons ontwikkelen technologisch gedreven innovaties. Dat doen we natuurlijk voor echte mensen. Hun klantvraag is dan ook het vertrekpunt.
In mijn verhaal staat Celia, centraal. Een co-morbide patiënt die lijdt aan hartfalen, astma en diabetes. Daarnaast is Celia minder mobiel en leed zij aan depressies.
Celia geeft zelf aan dat door gebruik van telemonitoring ofwel Connected Health zij gezondheidswinst als volgt ervaart:
- Minder bezoeken aan dokter / ziekenhuis
- Minder medicatie
- Meer eigen regie (de zorg is rondom de patiënt georganiseerd)
- Meer kwaliteit van leven / zingeving
- Meer gevoel van veiligheid / onbezorgdheid (door medische triage op de achtergrond)
Voor een toelichting op Celia’s verhaal, deel ik met u een interview door Frenk van der Linden tijdens het MobileHealthcare event: http://bit.ly/2D4ge45
2. Opschalen en inbedden, voorbij de pilotfase
Vele innovaties beginnen ooit als pilot. Om te zorgen dat ze hier niet eindigen begint u al met opschalen voordat de pilot begint. Al is het maar op papier. Er zijn meerdere handvatten om te borgen dat uw innovatie meer kans heeft om voor een groter publiek beschikbaar te worden.
Formuleer een duidelijk doel en een heldere visie waarvoor de innovatie dient. Maak inzichtelijk hoe u gaat meten of uw doel na de pilot behaald is. Modellen die hierbij kunnen ondersteunen:
- Triple Aim Model (Institute for Healthcare Improvement)
- Value Based Healthcare (model Michael Porter)
- Spinnenweb voor positieve gezondheid (Institute for Positive Health, Machteld Huber)
Daarnaast geeft de zorgparagraaf uit het actuele regeerakkoord en coalities zoals Vitaal thuis, ziekenhuiszorg thuis (VitaValley), meerdere handvatten die gericht zijn op ‘Goede zorg, op de juiste plek op het juiste moment’.
Voor meer toelichting op mijn verhaal, deel ik met u de presentatie over dit onderwerp tijdens het MobileHealthcare event: http://bit.ly/2BLZ7G4 en http://bit.ly/2CFWWAV
3. Ervaringen Tunstall wereldwijd
Tunstall is wereldwijd marktleider op het gebied van Connected Care en Connected Health en integreert innovatieve oplossingen. Inmiddels onderschrijven ruim 5,4 miljoen gebruikers onze visie: Een wereld waarin mensen de vrijheid hebben hun eigen leven te leiden in een woonomgeving van hun keuze.
Op het gebied van Connected Health ondersteunen wij studies die aantoonbaar leiden tot:
- vergroten van beleefde kwaliteit van zorg door de patiënt
- verkorten van de ligbedduur
- voorkomen van onnodige ziekenhuis heropnamen van meer dan 50%
- meer dan 50% kostenbesparing ten opzichte van ‘face to face’ consult
Tunstall introduceert Connected Health (gezondheidsmonitoring via de app) op de Belgische markt. Wilt u uw eigen ervaringen met ons delen of een bezoek brengen aan ons Experience Center, neem dan gerust contact met ons op.
Wendy Hugoosgift Contreras
Business Development & Marketing Manager Central Europe