Ook onder moeilijke omstandigheden streven instellingen en medewerkers naar de beste zorg. Bij een onvrijwillige opname betekent het dat de cliënt nog zoveel vrijheid krijgt als haalbaar is. Plus een op hem of haar persoonlijk aangepaste behandeling. Dat vraagt om proactieve zorg, waarbij innovatieve technische oplossingen steeds meer mogelijk maken.
Het uitgangspunt in onze maatschappij is optimale vrijheid voor iedereen, tenzij… Als het om hun eigen veiligheid en gezondheid, of die van mensen om hen heen niet anders kan, is soms onvrijwillige zorg of onvrijwillige opname noodzakelijk. Bijvoorbeeld bij mensen met dementie. In de Wet zorg en dwang is geregeld hoe dat verantwoord en met oog voor het belang van de cliënt toegestaan is.
Een van de voorwaarden is dat het verplichte zorgplan – waaraan deskundigen uit meerdere disciplines een bijdrage leveren – persoonsgericht is. Dat geldt niet alleen voor de medische behandeling maar ook voor de bewegingsvrijheid van de cliënt.
Persoonsgerichte zorg
Van kamergerichte naar persoonsgerichte zorg dus. En dat vraagt nogal wat van het zorgpersoneel. Technische oplossingen kunnen daarbij op maat helpen. Bij Tunstall hebben we bijvoorbeeld Connected CareCom, speciaal voor verpleeghuizen en kleinschalige woonvoorzieningen. Door heel Europa wordt dit verpleegoproepsysteem al op 60.000 locaties gebruikt.
Het is een eenvoudig in te voeren concept, want vrijwel geheel draadloos. Er zijn dus weinig kabels en installatiewerkzaamheden nodig. Daarmee leent Connected CareCom zich niet alleen voor nieuwbouw maar ook voor bestaande intramurale zorglocaties.
Leefcirkels
Het systeem is zo ontworpen dat we per cliënt maatwerk kunnen bieden. Het beschikt over positiebepaling, dwaaldetectie en leefcirkels. Per cliënt kun je een individuele leefcirkel bepalen: bijvoorbeeld de afdeling, het complex, de buitenruimte.
Iedereen krijgt een eigen tag: een zender/ontvanger. Die bepaalt welke deuren wel en niet open mogen. Op die manier heeft de cliënt zo veel (bewegings)vrijheid als mogelijk is voor hem of haar. De één mag wél van de afdeling af, de ander niet. Je kunt het zo regelen dat de deur dan voor die persoon gesloten blijft. Misschien mag een derde zelfs naar buiten.
Geen stress
Je kunt daarbij instellen dat het personeel op dat moment een melding krijgt. Zodat men weet dat die persoon de deur uit is. Maar bijvoorbeeld ook door de dwaaldetectiefunctie. Die kun je ook op bepaalde tijden instellen. Voor ’s nachts: als een cliënt dan uit bed komt en beweegt, geven sensoren een alarmering.
Je garandeert zodoende de veiligheid van de bewoners én je maakt het werk van het personeel een stuk prettiger. Geen stress over waar cliënten zich bevinden; ze hebben op elk moment de juiste informatie.
Slimme camera’s
Het systeem is uit te breiden met tal van functies. Bijvoorbeeld camera’s. Daarbij waarborgen we uiteraard wel de privacy. Niet alleen voor de bewoners maar ook voor zorgmedewerkers, ondersteunend personeel en bezoekers. Dat kan onder meer doordat men onherkenbaar in beeld is.
Binnen Tunstall hebben we ook al goede ervaringen met heel nieuwe functies. Zoals bewegingen kunnen herkennen: als een cliënt valt, uit bed stapt of te lang op het toilet aanwezig is, dan geeft het systeem een alarmmelding met visuele ondersteuning aan het personeel. Zo snijdt het mes aan twee kanten: we verbeteren de kwaliteit van de zorg en verminderen de werkdruk voor zorgmedewerkers. Dat het ook nog kosten bespaart, is voor veel zorginstellingen ook geen onbelangrijk argument…